петък, 29 декември 2017 г.

"Тайната история на Туин Пийкс" от Марк Фрост

От много време искам тази книга. Спираха ме основно две неща - цената й (29.99), която се равнява на две книги и това, че не е книга в истинския смисъл на думата. Може би и това, че от сериала имам доста откъслечни спомени и никога не ми е бил безкрайно интересен. Но все пак някак ме привлече и след като вече е в ръцете ми мога да кажа, че ми хареса и не съжалявам, дори я препоръчвам на интересуващите се от НЛО, мистики и правителствени топсекретни поръчения. А естествено  феновете на "Туин Пийкс" е задължително да я имат, защото е чудесно колекционерско издание.
Трудничко ми е да говоря за нея като за книга, затова ще я наричам и по начина, по който автора е избрал да я представи, а именно като досие. Богато илюстрована, даже пребогато, тя съдържа документи, писма, статии, обяснителни бележки, снимки, интервюта, като всички те показват историята не само на Туин Пийкс, но и на Америка като цяло. Не се лъжете, че това е някаква версия на сериала, тук героите играят роля и то не малка, но историята не е толкова за тях. Всъщност, ми е изключително трудно да пиша за какво е досието, защото спойлерите са на всяка крачка. Това може да се очаква, тъй като си служим с конкретни документи, няма локуми, няма много споделени чувства, прекрасна мъжка книга. Поне на мен ми се струва, че мъжете повечко ще се развълнуват от нея. Лора Палмър се появява буквално в последните 30-тина страници и то по-скоро като пациентско досие на лекуващия й лекар. Аз честно казано смятах, че върху тази история ще бъде пак акцента и това малко ме разочарова. Не ме разочароваха прекрасно пипнатите документи и някои съм ги разглеждала в продължение на минути, защото е падала майсторска игра, за да изглеждат съвсем реални. Тук ще сложа някои от красивите страници, които ме впечатлиха:






Какъв е замисъла на досието? Още с отварянето на първите страници ни се обяснява, че сме влезли в ролята на агент, получил писмо от заместник-директора на ФБР, в което ни информират, че досието, което държим в ръцете си е намерено на местопрестъпление, което все още се разследва. Съдържанието на досието пък изглежда свързано със серия убийства, случили се в градчето Туин Пийкс. Задачата ни е да открием кой е събрал това досие и да направим подробен анализ на съдържанието му. Черешката на тортата е, че всички подробности на ситуацията са засекретени три степени над строго секретно. Аз лично когато прочетох това писмо, се почувствах лично ангажирана и смятам, че това е един блестящ начин за въвличане на читателите в историята.
Началото на досието е от  1805 година като бавно и постепенно се озоваваме в 1989 година в края на книгата.  Преминава се през индиански ритуали, извънземни отвличания на деца, безброй разследвания на странни светещи обекти, забелязани на различни места в Америка, озоваваме се в таен киносалон на президента Никсън, където се прожектират немислими ленти, докато не се озовем отново в Туин Пийкс и не се запознаем с истории на някои от известните му жители. Това, което мен ме разсейваше от четенето бяха  обяснителните бележки на агента в страничните краища на страниците, много ми беше досадно да спирам четенето и да се връщам към тях. Въпреки това ролята им е важна и те добавят доста към дадената информация, та мой съвет е в никакъв случай да не ги пропускате.
Изключително ми хареса "Тайната история на Туин Пийкс, с нейната интерактивност и оригиналност. Това, което не ми допадна е колко отдалечена всъщност беше от сериала. Въпреки това е умно четиво, съдържащо загадка, която аз лично до края не можах да разкрия, а може и да съм се разсеяла малко повечко в разглеждането на красивите снимки. И да не забравяме, че совите не са това, което са.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

"Мозайка от убийства" от Антъни Хоровиц

Има едни такива особени книги, които те привличат силно. "Мозайка от убийства" не беше от тях. Поне три пъти съм я взимала в книж...